Tianmen Mountain – skywalk i jedna z najdłuższych tras kolejki linowej na świecie

In Chiny by Oli2 Comments

Tianmen Mountain to kolejna atrakcja turystyczna w pobliżu Zhangjiajie. Na szczyt można wjechać z centrum miasta jedną z najdłuższych tras kolejki linowej na świecie. Pokonanie siedmiu kilometrów zajmuje około pół godziny. Dookoła klifów zbudowano szlak pieszy, który prowadzi nad przepaścią. Co więcej, część drogi pokonujemy po tafli szkła (skywalk).

Być może nie słyszeliście nigdy o Tianmen Mountain, ale jest duża szansa, że widzieliście zdjęcia bądź filmy przedstawiające ludzi idących po szklanych podestach nad przepaścią. Pamiętam, że kiedyś w Teleexpressie czy innym programie informacyjnym usłyszałem, że w Chinach poprowadzono szlak nad przepaścią, a w dodatku jego część prowadzi szklaną taflą. Nigdy w życiu, pomyślałem wtedy. Gdy wrzuciliśmy na naszego Instagrama zdjęcia z Zhangjiajie National Forest Park, to znajomi, których poznaliśmy w Australii napisali, że koniecznie musimy wybrać się na pobliską Tianmen Mountain. Sprawdziliśmy cenę i zwątpiliśmy. Za drogo. Potem jednak zobaczyliśmy zdjęcia i przypomnieliśmy sobie widziane przed laty filmy. Decyzja zapadła szybko. Żyje się raz! Ruszamy!

Tianmen Mountain, skywalk

Patrycja na szklanej platformie. (wschodnia część góry)

Tianmen Mountain – najdłuższa na świecie trasa kolejki linowej?

Na szczyt polecamy wjechać kolejką. Trasa ma siedem kilometrów i jest to podobno najdłuższy możliwy przejazd podniebną gondolą na świecie. The Guardian umieścił drogę na Tianmen Mountain w gronie 10 najlepszych kolejek linowych na naszej planecie. Nie jesteśmy jakimiś ekspertami od takich podróży, ale trzeba przyznać, że walory widokowe trasa ma zajebiste. Szczególnie ostatni fragment, gdzie nachylenie jest niezwykle ostre i wynosi 37 stopni. W tyle zostawiamy miasto, przed oczyma masywna góra, zaś pod nami wije się kręta droga samochodowa. 99 zakrętów robi wrażenie. Wrażenie podwójne: z góry liczne serpentyny wyglądają malowniczo, gdy jednak kilka godzin później w autobusie zjeżdżaliśmy nią na dół, to każdy zakręt przyprawiał o zawrót głowy i powodował mocniejsze bicie serca.

Tianmen Mountain; cable car

Kolejka linowa na Tianmen Mountain.

Tianmen Mountain, car road

Świadomość, że tą drogą będziemy wracali była przerażająca

Z rankingami i wszelkimi rekordami jest problem. Najczęściej jest to chwyt marketingowy i powstają kolejki: najdłuższa trasa, najszybszy przejazd, najcięższa, z najmniejszą gondolą, z najdłuższym czasem przejazdu. Zacząłem przeglądać internet i zobaczyłem, że istnieje też podział na liczbę ramion, które utrzymują gondolę. I tak pewnie można bez końca. Otwierając poszczególne zestawienia znalazłem kilka różnych kolejek, które są najdłuższe czy najwyższe.

Wjazd na Tianmen Mountain to najdłuższa przejażdżka kolejką linową w historii redakcji Gdzie indziej!

Tianmen Mountain, cable car

Najdłuższa albo i nie. Nam się podobało!

Tianmen Mountain: spacer dookoła góry i skywalk

Głównym powodem, dla którego chcieliśmy dostać się na szczyt była możliwość odbycia podniebnego spaceru. Szlak poprowadzony został nad przepaścią, do ściany klifu przymocowano kamienne płyty, zaś na niektórych odcinkach zastąpiono je szklanymi. Tak, nie przewidzieliście się. Na wysokości ponad 1400 metrów nad poziomem morza szlak przebiega po tafli szkła. Czy robi to duże wrażenie? Tak. Czy jest niebezpieczne? Raczej nie. Jednak odradzałbym to turystom z lękiem wysokości. Gdy stałem na jednym z przezroczystych podestów i spojrzałem w dół, to ugięły się pode mną nogi. Kilkaset metrów wolnej przestrzeni. Wyobraźnia może płatać figle. Widzieliśmy parę osób, które szły wąskim przesmykiem przy samym klifie, gdzie czuły się bezpieczniej (stąpały po kamiennej płycie).

Cała trasa ma około sześciu kilometrów. Nie ma konieczności pokonywania szklanych fragmentów, jeśli chce się wykonać pełne koło. Z przyczyn bezpieczeństwa odcinki te są dodatkowo ogrodzone i biletowane (symboliczna opłata 5 CNY za wypożyczenie ochraniaczy na buty). Obsługa pilnuje, aby na trasie nie robiły się zatory i zbyt dużo osób w tym samym czasie nie obciążało podłoża.

Tianmen Mountain

Tak wygląda znaczna część szlaku wzdłuż klifu

Tianmen Mountain, Cliff Path

Chodzilibyście?

Trzy szklane fragmenty

Spośród trzech szklanych odcinków najbardziej spodobało nam się na tym wschodnim. Możemy podziwiać inne, mniejsze pasma górskie oraz płynące w dole potoki. Dodatkowo, byliśmy tam niemal sami. Znajduje się on najdalej od ruchomych schodów i stacji kolejki. Stąd też mamy najwięcej zdjęć.

Aż usiadłem z wrażenia

Na odcinku zachodnim mamy pod sobą przepaść, żadnych drzew czy półek skalnych. Tam właśnie ugięły się pode mną nogi. Fragment ten nosi nazwę Spacer wiary (The walk of faith). W oddali widzimy Zhangjiajie oraz okoliczne szczyty.

Tianmen Mountan, skywalk

Robi wrażenie?

Jam król życia

Otwarty w 2016 trzeci odcinek, nazwany Klifem wijącego się smoka (Coiled dragon cliff) przebiega nad kręcą drogą autobusową prowadzącą do miasta. Gdy nim przechodziliśmy, był bardzo zatłoczony. Znajduje się najbliższej stacji kolejki i tutaj najpierw trafiają wszystkie grupy turystów.

Patrycja niczego się nie boi

Stairway to Heaven

Pamiętajmy, że jesteśmy w Chinach. Jest tutaj tłoczno i głośno. Ponad godzinę czekaliśmy, aby wejść do wagonika kolejki linowej. Momentami na szlaku było bardzo gwarno. Jednak znów: pamiętajmy, że jesteśmy w Chinach. To nie jest naród piechurów. Pełne okrążenie robią już nieliczni. Do tego, im dalej od węzłów komunikacyjnych, tym bardziej Chińczycy rozbiegają się w rozmaitych kierunkach. Dlatego na wschodnim odcinku trasy jest spokojnie i można podziwiać krajobrazy. My wjechaliśmy na górę około godziny 13.00. I choć teoretycznie skywalk możliwy jest tylko do 16:30, to na ostatni ze szklanych fragmentów wchodziliśmy przed 18.00.

天门山 Tiānmén Shān /tyen-mnn shan/oznacza Góra – drzwi do nieba (albo bardziej poetycko: Góra – wrota niebios). Nazwa ta wzięła się od jaskini, która znajduje się w górnym fragmencie szczytu. Przez tę bramę prowadziła nasza droga powrotna. Najpierw dwadzieścia minut zjeżdżaliśmy ruchomymi schodami (te na stacji metra Świętokrzyska w Warszawie to przy tym pikuś), potem zaś, już własnymi siłami, musieliśmy pokonać 999 schodów. Nie wiem, czy członkowie zespołu Led Zeppelin kiedykolwiek odwiedzili Tianmen Mountain, ale jeśli gdzieś szukać schodów do nieba, to chyba właśnie tutaj.

Heaven's door; Tianmen Mountain

W tle wielka dziura, czyli rzeczona jaskinia

Informacje praktyczne:
  • Tianmen Mountain (1519 m. n.p.m.)  znajduje się na południe od miasta Zhangjiajie. Na szczyt można wjechać kolejką linową albo autobusem (kontynuacja schodami ruchomymi). W sezonie turystycznym (czyli niemal cały czas) w ramach biletu możemy skorzystać z kolejki linowej tylko w jedną ze stron.
  • Góra Tianmen NIE znajduje się w National Zhangjiajie Forest Park
  • Godziny otwarcia: 8.00–18.00 (my rozpoczęliśmy zejście ok. 18:20)
  • Bilet wstępu: 258 CNY (42 USD) od marca do listopada; 225 CNY (37 USD) od grudnia do lutego. Dzieci poniżej 1,2 metra wzrostu bezpłatnie, od 1,2 do 1,5 połowa ceny. Są zniżki studenckie i dla seniorów (60+): 158CNY (26 USD).
  • Wejście na każdy skywalk kosztuje dodatkowo 5 CNY.
  • Do kupna biletu potrzebny jest paszport.
  • Na górze jest sporo chłodniej niż w Zhangjiajie. Pamiętajcie o ciepłych ubraniach (szczególnie wiosną/jesienią).
  • Dostępne są toalety, automaty z napojami i przekąskami, niewielkie sklepy oraz restauracje. Ceny znacznie wyższe niż w mieście.
  • My odwiedziliśmy górę Tianmen w lipcu 2018 roku.
  • Strona w języku angielskim z aktualnymi informacjami.